۱۳۸۹ آبان ۲۹, شنبه

زينب باجي

زينب معروف به « زينب باجي» در يكي از محلات قديمي تبريز در يك خانواده روستايي به دنيا آمده . شهرت زينب از زماني آغاز مي شود كه ناصرالدين شاه امتياز خريد و فروش تنباكو درايران را به يك شركت انگليسي واگذار مي كند. تبريز نخستين شهري است كه درفش مخالفت را در برابر اين ستم كه به ملت ايران رواداشته شده بلند مي كند. بازار تبريز به نشانه اعتراض بسته مي شود ، و بيشتر از بيست هزار نفر مسلح مي شوند و به شاه تلگراف مي زنند كه به هيچوجه زيربار اين قرارداد نخواهند رفت. اما ماموران دولتي با زور و تهديد بازاريان را وادار به بازكردن مغازه ها مي كنند.
چند ساعتي از باز شدن بازارنگذشته دسته اي از زنان مسلح با چادر نمازي كه گوشه هاي آن را به كمر بسته بودند دربازار ظاهر مي شوند و دست به اسلحه مي برند و بازاريان را وادارمي كنند كه مغازه ها را ببندند. رهبري اين زنان شجاع برعهده زينب پاشا بود. پس از آن ماموران دولتي بارها سعي در بازكردن بازار مي كنند ولي گروه زينب پاشا هربار با اسلحه گرم و سنگ و چوب به بازار مي ريزند و رشته هاي دولتيان را پنبه مي كنند



اين مبارزات سرانجام ناصرالدين شاه را وامي دارد كه قرارداد را باطل كند


از آن پس نيز زينب پاشا هرازگاهي به همراه ديگر زنان رزمجو در كوچه و بازار ناگهان ظاهر مي شد و مردان را به مبارزه و كندن رشته ٌستم تشويق مي كرد از جمله كارهاي او .


حمله به انبارهاي غله محتكران و تقسيم غله بين بيچيزان بود. همچنين گشودن در انبار قائم مقام ، والي آذربايجان، و حمله به خانه و انبار نظام العلما كه هردو از محتكران بزرگ بودند. هر دو حمله به درگيري مسلحانه انجاميد. در مورد حمله به انبار قائم مقام نوشته اند كه او كه والي بود و سربازان بسيار داشت، دستور تيراندازي به سوي مردم داد. اما دستهٌ زنان مسلح به رهبري زينب پاشا، به دفاع از مردم برخاستند و سي تن كشته دادند و بالاخره قائم مقام و و مامورانش را فراري داده انبارها را گشودند.


در يكي از شعرهايي كه درباره زينب پاشا سروده شده نام هفت زن از ياران او ذكر شده. كه هر يك فرماندهي عده ديگري از زنان مبارز تبريز را بر عهده داشته اند.

۹ نظر:

شاهکار آریایی گفت...

درود بر داریوش گرامی
خوب کردی یک عدد اضاف کردی و از فیلترینگ خارج شدی
پاینده باشی

مسعود گفت...

درود

چنین شیر زنانی در مبارزات مشروطه بسیار بودند که با لباس مردانه در مبارزات شرکت می کردند و حتی از جان دادن هم نترسیدند ولی می دانی پس از مشروطه زمانی که زنان برای اندکی حقوق بیشتر به مقابل مجلس شورای ملی رفتند چه شد و چه پاسخی دریافت کردند؟ تحصنشان سرکوب شد و به آنها گفته به خانه هایتان بروید و به کارهای خانه و خانواده تان رسیدگی کنید.

پیروز باشی. پاینده ایران و ایرانی

گردآفرید گفت...

دوست گرامی در ایران اعم از دوران باستان و در دوره های بعد شیر زن زیاد داشتیم باید بگویم دور از جان شما این مردان تاریخ بودند که ایران سوزی کردند

- دوست گرامی نشانی خردگرایان از فیلتر دراومد ،
لطفا" نشانی را ویرایش کنید

مهری حسینی گفت...

سلام داریوش جان. برام جالب بود. این را نمی دانستم. زنان همیشه در تاریخ ایران زمین نقش به سزایی داشته اند. سپاس و بدرود

انیتا گفت...

چه جالب!

كتايون گفت...

مثل هميشه يك مطلب تازه ازتون ياد گرفتم.سپاس

پویا گفت...

متاسفانه توی تاریخ همیشه این مرز نشینای ما بودن که هم در جنگهای خارجی و هم بر علیه ظلم داخلی قیام کردند.ولی متاشفانه همیشه هم وقتی یک دولت مقتدر حاکم شده اولین گروهی که سرکوب شده همین عزیزان بوده اند. در مورد زنان هم که گفتار زیاده. اگه این اندیشه مرد سالار جامعه ایران رو رها کنه خواهیم دید که چه خواهند کرد.متاسفانه زنان ما خودشان خود را قبول ندارند(اکثرا). در مورد نظری هم که تو وب دادی داریوش عزیز: نیازی به تغییر این دوستان نیست فرهنگ را تغییر میدهیم.

مسعود گفت...

درود

فیلتر شدم. لطفا آدرس را ویرایش کن دوست من.

www.kheradgeraee13.blogspot.com

پیروز باشی. پاینده ایران و ایرانی

نوشین گفت...

رکورد بی خیالی و بی غیرتی شکسته شد / قطع انگشتان دست روستائیان ایران به علت نداشتن یک پل بر روی رودخانه محل سکونتشان !!!
نشانی وبلاگ من را لطفا" ویرایش کنید.